Fase 1: Lin kan zelf aangeven wat ze wil hebben / doen

Lin kon op dat moment nog niet wijzen, maar ze kon wil dingen vastpakken. Dus ik zocht een systeem waarbij ik de foto's op een plek kon hangen waar zij we zelf zou kunnen pakken.
Wij zijn begonnen met heel eenvoudig 6 foto's van de zaken die voor Lin heel belangrijk waren: haar fles melk, paprika (haar favoriete eten), haar sapbeker, haar twee leukste stukken speelgoed en een doosje rozijnen. Ik heb een goedkoop memoriespel gekocht met stevige kartonnen memoriekaarten (ongeveer 8 cm bij 8 cm). Daar heb ik de foto's op geplakt en die heb ik met plakfolie nog een keer ingepakt (zodat ik eventuele vieze vingers er af kon vegen en ze ze ook gewoon in haar mond kon stoppen, de bijtsporen zijn zichtbaar). Op de achterkant heb ik twee strippen magneetplakband geplakt. Daarmee konden ze tegen een whiteboard geplakt worden.
Zes foto's is al best veel om mee te starten. Ik heb de eerste dagen elke keer als ik iets deed waar we een fotopicto van hadden, deze erbij gepakt. Dus haar fles melk pakken, samen met haar naar het bord, de fles melk aanwijzen, het plaatje aanwijzen, nog een keer de fles aanwijzen en het plaatje van het bord halen en in Lins ene hand stoppen en de fles in haar andere. Wellicht overbodig om te zeggen dat ik dat natuurlijk ook met spraak begeleid, dus iets in de trant van "kijk Lin hier is je fles melk, kijk daar is het plaatje met je fles melk, deze fles melk staat hier op het plaatje, alsjeblief hier heb je je fles melk en het plaatje". En dat dus met alle zes de plaatjes.
De eerste dagen had ik niet het gevoel dat ze er ook maar iets van snapte. Tot ze na een paar dagen met het plaatje van de paprika aan kwam. Het duurde daarna nog weken voor ze alle zes de fotopicto's ging gebruiken of eigenlijk van de zes gebruikt ze er maar vijf, want 1 van de zes bleek ik volkomen verkeerd te hebben ingeschat. Lin associeerde haar sap namelijk niet met haar sapbeker, maar met het pak sap waar het uit kwam. Toen ik een foto picto van haar sappak maakte, gebruikte ze 'm vanaf de eerste dag.
Belangrijkste tip: zoek naar plaatjes/ foto's die echt aansluiten bij wat je kind begrijpt. Als het 5 van de 6 plaatjes wel begrijpt is er dus iets mis met dat zesde plaatje.